När en del massmedia har den här nivån på journalistiken är det inte konstigt att även om man söker helhet så hittar man den inte.
Nu föses skockarna hit och dit, av både politiker och massmedia: ”Misslyckande för svenska Covid-strategin”, ”Triumf för svenska Covid-strategin”, samma lika med vaccin, ekonomiska stöd, arbetslöshet och den allmänna framtiden. I någons perspektiv är vi dömda till evig recession om vi inte….., i någon annans perspektiv ska vi bara hålla ut till alla är vaccinerade och sedan kan vi glömma allt vad Covid heter och återgå till vår allmänt oreflekterade livsstil.
Jag vill ha helhet! Jag kräver helhet av er som jobbar med massmedia.
Tänk den kanal som först gör som en kontrollpanel, typ en dashboard i Google Analytics. Samlar data om så många sektorer och aspekter som möjligt. Och presenterar den data så att det går att få en överblick. Så att det går att ställa frågor, förstå mer. Istället för att bara kunna välja på vilken flock jag vill sälla mig till. Alla lika dumma.
Vi är smartare än vad våra massmedier gör oss. Eller politikerna för den delen.
Vad skulle jag vilja ha i min kontrollpanel? Just nu har jag tankarna på Sverige och därför avser jag bara svenska siffror så här långt.
- procentuell andel vaccinerade (möjligt att dela upp i åldersgrupper)
- antal smittade
- antal avlidna
- arbetslöshetsstatistik med särskilt fokus på några branscher (boomande och utsatta)
- arbetslöshetsstatistik för unga
- antal konkurser
- besök och inläggningar på psykiatriska kliniker och öppenvårdsmottagningar
- statistik över flyttströmmar, till och från storstadsområden, mellanstora städer och glesbygd/landsbygd (stadsnära och icke stadsnära) (Edit. FINNS PÅ SCB!)
- statistik över näthandeln, uppdelad i kategorier, gärna i relation till butikshandeln. Har förstått att Plantagen har fått ett rejält uppsving precis som företag som säljer handarbetsrelaterade varor
- siffror över flygtrafiken
- kvadratmeter kontor att hyra (NY!) Vissa delar av Stockholms city ser ut som efter en neutronbomb när man kollar in genom fönstren i de nyinredda kontorshotellen
- antal djurförsäkringar, särskilt hund och katt (NY!)
- siffror över alkoholförsäljning, uppdelat på kategorier (NY!) Läste att bubbel inte är så hett just nu
- specifika siffror över mindre höj- och sänkbara skrivbord samt plastskydd att ha under stolar med hjul (NY!) Borde vara hett för andra är gamers nu.
När jag sitter här och drömmer om att få överblick, jag vet, en fåfäng önskan, så inser jag att listan över diagram och live-data som jag vill se kan bli nästan oändlig. För, jag är övertygad om att livet efter Corona-omställningen kommer att se annorlunda ut. Exempelvis hörde jag att en stor del av företagen upplever att de gått fram upp mot fem år i sin digitalisering genom Coronans tvingande effekt. Fem år.
Jag är fortfarande litet överraskad över vissa reaktioner på min text om vad Den Stora Corona-romanen kommer att handla om. Några hävdade med bestämdhet att vi snabbt kommer att gå tillbaka till det vanliga och att den här tiden kommer att falla i glömska.
Men vilka mer data behövs för att få helhet?
Och, inte minst, vilka kvalitativa undersökningar behöver göras för att vi ska förstå vad vi är med om? Så att vi kan agera klokt och inte som boskap.
Gudrun Nolskog säger:
SVT:s statestik på sin Coronasida tycker jag håller ganska bra klass. Men naturligtvis saknar den mycket av det du efterfrågar.
februari 21, 2021 — 12:23 e m
Issadissa säger:
Jo, det finns en del bra statistik. Men helheten saknar jag verkligen!
februari 21, 2021 — 3:15 e m
Marianne säger:
Plastskydd under stol (av återvunna pet-flaskor) är slut hos leverantör sedan 6 veckor! Tillslut knep vi några av de sista (lite sämre plast) på Jula i Malmö! 😀 Såg du mitt klipp om utflytt fr Sthlm förresten? Kraaam!
februari 24, 2021 — 4:14 e m
Issadissa säger:
Nähä! Tack för spaningen. Med stolskyddet. 🙂
Måste kolla upp klippet.
Stor kram!
februari 24, 2021 — 8:01 e m