Två veckor sedan Sverige släpptes in i Pokemon Go-gemenskapen. Två veckor av en del larm men mest av milda glädjetjut från föräldrar som sett sina ibland alltför innesittande barn ge sig ut i grannskapet. Och i större och större cirklar utanför det. På sina jakter träffar de andra som är ute på samma sorts jakt och i ett svep blir barnen synligt mer sociala (för när de sitter inne i synbar ensamhet är de ju ofta väldigt sociala, men vi avkodar inte deras aktiviteter som sociala eftersom vi vuxna ofta sätter likhetstecken mellan social samvaro och relativ fysisk närhet. Det verkar som många vuxna tror att barnen umgås med själva mobilen eller datorn eftersom det är så det ser ut) .
Men det är ju inte bara de yngre som kommit ut. Det handlar ju om att hela familjer fått något att samlas kring. Där alla är lika intresserade av att ge sig ut och ge sig in. Det behövs inga stora planer, bokningar och köp av utrustningar för att tillsammans komma ut i naturen. Det behövs bara varsin smartphone och surf kvar den här månaden.
Jag kommer att återkomma till att vi inte har Hylands Hörna längre som binder oss samman som folk. Jag har skrivit om det tidigare också, men det fenomenet förtjänar än mer resonemang, ännu flera ord. Men den här sommaren har vi en gång till förenats kring något gemensamt. Det blev inte allsången på Skansen, det höll på att bli Emil Jensens sommarprogram men det blev en app som använder GPS:en i mobilen och som skapar ett lager ovanpå vår ”vanliga” verklighet.
Och ja, anledningen till att jag sitter och skriver istället för att vara ute på Pokemon-jakt är att jag har slut på Poke-bollar. På ön där jag semestrar finns det Pokemons att fånga, men det finns inga Poke-stops att ladda hem flera bollar på. Vilket gör att vi imorgon måste åka till Vaxholm. DÄR finns det Poke-stops.
lenaikista säger:
Jag blev helt fascinerad av (o skrev förstås om ;)) det här mötet mellan den digitala och den ”verkliga” världen. Läste om en åttaåring med autismdiagnos som med spelet att ”hålla sig i” VILLE gå ut, ist f a som förut behöva övertalas. Spännande.
juli 31, 2016 — 10:02 f m
Issadissa, webbtanten a.k.a. Eva Adeen säger:
Jag fortsätter att vara fascinerad över hur ett spel kan påverka så många människor på ett bra sätt. Hur ”gamification” och ”augmented reality” kan förbättra folkhälsan och skapa relationer där en kunde tro att relationer inte var möjliga.
augusti 1, 2016 — 8:27 f m
lenaikista säger:
Förutom att det är lite nördvarning på mig så har jag ”datanörd” nära. Därför kan jag se att det kan underlätta att knyta kontakt, även IRL. Mkt spännande.
(Oseriöst PS: Hörde just att spelet ”skördat sitt första offer” – åkte in i ett träd när han spelade. Jag tycker vi förbjuder alla bilar, tänk så många offer de skördat.)
augusti 1, 2016 — 9:04 f m