Hur var det nu? Lyckades Harley Davidson varumärkesskydda motorljudet eller…?
De senaste månaderna har jag köpt två Nivea-produkter – en deodorant och en ansiktskräm. Och båda luktar Nivea. Å, vad de luktar NIVEA. I mitt inre exploderar trevliga associationer och minnen – sportlov, soliga snöiga vidder, skalad apelsin, varm choklad i termos, trygghet, blöta Lovikka-vantar, kökslampans varma sken genom fönstret. Barndom. Utomhus. Vinter.
Klart jag kommer att fortsätta köpa alla möjliga Nivea-produkter. Funkar de? Tja. Varken bättre eller sämre än andra i samma prisklass och som är tillgängliga på samma sätt.
Men jag har för mig att det fanns en period när Nivea parfymerade sina ansiktskrämer, bodylotions och duschprodukter på alla möjliga sätt. I tron att det var varumärket som namn som var det viktiga. Men varumärket Nivea utan Nivea-doften är för de flesta i min generation helt meningslöst. Nivea ÄR Nivea-doften. Och nu har även Nivea själva förstått det.
Har Nivea skyddat doften? Som det pratades om att Harley Davidson skulle eller lyckades göra med sitt distinkta motorljud.
Ninna säger:
😀 Nivea är Nivea helt klart!
Tänk att det fortfarande finns! Måste vara hur gammalt varumärke som helst.
mars 20, 2014 — 2:43 e m
Issadissa, webbtanten a.k.a. Eva Adeen säger:
Får forska kring det. När tid och ork finns. 🙂
mars 20, 2014 — 4:52 e m